Porady » Prawo Jazdy na Świecie

Prawo Jazdy na Świecie

W większości krajów jest wymagana minimalna liczba godzin praktyki pod nadzorem osoby posiadającej już uprawnienia lub instruktora. Bywają też kraje, gdzie wymaga się odbycia szkolenia teoretycznego w określonym wymiarze, ale już zawsze i wszędzie wymagany jest test teoretyczny  przed rozpoczęciem nauki praktycznej. Polska na tle innych państw nie wypada źle, jednak dziwnie nasze rygorystyczne przepisy szkoleniowe nie przekładają się na bezpieczeństwo. Gdzie jest błąd?
A może wynika to z naszej kultury i wad narodowych. Zobaczcie jak jest gdzie indziej i przekonacie się że wcale nie jest łatwiej w USA, a za to bardziej liberalnie jest już w Niemczech, choć zdawalność jest tam na poziomie zaledwie 50%. Wszędzie trzeba się uczyć, ludzie jeżdżą godzinami żeby się nauczyć.
Kurs prawa jazdy to jeden z ważniejszych szkoleń w życiu, bo dobrze zrealizowany może nam uratować życie.   

WIELKA BRYTANIA

Testy teoretyczne dla większości typów pojazdów są przeprowadzane przy użyciu technologii ekranu dotykowego, czyli jak obecnie w Polsce. The Driving Standards Agency przeprowadza rocznie około 1,2 mln. testów. Średnia zdawalność to 65 % za pierwszym razem.

Co ciekawe to egzamin teoretyczny składa się z dwóch części:
- testu z teorii (przepisy prawa drogowego)
- testu psycho-sprawnościowego (Hazard Perception Test)

Pierwszy test teoretyczny na zawiera 50 pytań wielokrotnego wyboru. Aby egzamin zaliczyć pozytywnie, należy w ciągu 57 minut odpowiedzieć na przynajmniej 43 pytania. Bank pytań zawiera ponad 1000 pytań. Cały bank oficjalnych pytań testowych jest dostępny w formie książki lub płyty CD.


Test percepcyjny (Hazard Perception Test) polega na obserwowaniu krótkich filmów na ekranie komputera (łącznie 14 filmów), podczas których jest symulowana jazda samochodem z pozycji kierowcy. Podczas symulacji na drodze pojawiają się sytuacje wymagające szczególnej ostrożności, skupienia i wzmożonej percepcji, mogące prowadzić do potencjalnego zagrożenia. Na przykład włączający się do ruchu pojazd, rowerzysta na drodze, pieszy zbliżający się do przejścia itp. Jak tylko zauważymy taką sytuację, naciskamy przycisk myszki podczas projekcji filmu. Komputer bada czas naszej reakcji i ocenia naszą percepcję. Podczas całego testu pojawia się kilkanaście potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, za każdą z nich można dostać maksymalnie 5 punktów, w zależności od czasu reakcji. Pozytywny wynik egzaminu to minimum 44 punktu z 75 możliwych.

Punkty przyznawane są za szybkość reakcji co zobrazowane jest na powyższym zdjęciu.

Po zdaniu egzaminu teoretycznego masz 2 lata na podejście do praktyki. Egzamin jest organizowany przez instytucję Drivesafe LTD, która jest odpowiedzialna za przeprowadzanie egzaminów w 158 różnych ośrodkach na terenie Walii, Szkocji, Anglii i Północnej Irlandii.

Prawo jazdy poszczególnych kategorii uprawnia do kierowania:

  1. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika 75 - 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW; min. wiek 17 lat
  2. kategorii A - motocyklem o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 125 cm3 i mocy do 25 kW (z lub bez przyczepki bocznej); min. wiek 17 lat
  3. kategorii B1 - trójkołowym lub czterokołowym pojazdem silnikowym o masie własnej nie przekraczającej 550 kg; min. wiek 17 lat
  4. kategorii B - pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t, i max. z 8 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy i z przyczepą do 750 kg; min.wiek 17 lat
  5. kategorii B+E - pojazdem kategorii B łącznie z przyczepą powyżej 750 kg, o masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t; min. wiek 17 lat
  6. kategorii C1 - pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t i nie przekraczającej 7,5 t, z przyczepą powyżej 750 kg; min. wiek 18 lat
  7. kategorii C1+E - zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy powyżej 750 kg; min. wiek 21 lat
  8. kategorii C - pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i z przyczepą do 750 kg; min. wiek 21 lat
  9. kategorii C+E - pojazdem kategorii C łącznie z przyczepą powyżej 750 kg; min. wiek 21 lat
  10. kategorii D1 - pojazdem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu 9-16 pasażerów, z przyczepką do 750 kg; min. wiek 21 lat
  11. kategorii D1+E - zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego; min. wiek 21 lat
  12. kategorii D - autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 8 pasażerów, z przyczepą do 750 kg; min. wiek 21 lat
  13. kategorii D+E - pojazdem kategorii D łącznie z przyczepą powyżej 750 kg; min. wiek 21 lat
  14. kategorii F - traktorem rolniczym; min. wiek 17 lat
  15. kategorii G - walcem drogowym; min. wiek 21 lat
  16. kategorii H - pojazdami śladowymi; min. wiek 21 lat
  17. kategorii P - motorowerem, min. wiek 16 lat

NIEMCY

Koszty Prawa Jazdy w Niemczech mogą być różne w zależności od Regionu i Szkoły Nauki Jazdy. kształtują się one w przedziale od 900 do 2200 Euro za cały kurs włącznie z egzaminem praktycznym i teoretycznym.

Koszty częściowe:

Obowiązkowy test wzroku – ok 10 Euro
Zdjęcie paszportowe – ok 10 – 15 Euro
Koszt zarejestrowania w szkole (wpisowe) – od 10 do 100 Euro
Zajęcia z ratownictwa – 60 Euro

Praktyka
Godzina jazdy kosztuje od 30 Euro do nawet 50 Euro dla jazdy na autostradzie, w nocy i pozamiejskiej.

Należy liczyć się także z kosztami materiałów do nauki – mogą to być książki, podręczniki, czy – jak w moim przypadku – konto w serwisie fahrschulcard.de, gdzie kursanci mają możliwość nauki i przygotowania do egzaminu praktycznego, przy użyciu przejrzystego i bardzo przyjemnego interfejsu. Możliwe jest także śledzenie naszych postępów w nauce. Oczywiście można ustawić także język na polski, ale musisz być zarejestrowany w niemieckiej szkole jazdy która wydaje kartę.

Część teoretyczna składa się z 14 lekcji, podzielonych na różne kategorie tematyczne (światła, skrzyżowania, czy znaki drogowe). Każda z lekcji trwała w moim przypadku 90 minut, z jedną krótką przerwą po środku na papierosa.

Część praktyczna – nauka jazdy po mieście
Aby wyjechać na miasto, powinieneś mieć ukończone już ok 50% części teoretycznej oraz badania wyroku. W niemieckich szkołach Nauki Jazdy nie uświadczysz placów manewrowych. Wszystkich manewrów uczysz się jako prawdziwy uczestnik ruchu drogowego w realnych warunkach.
Każda porządna szkoła posiada klika różnych samochodów, możesz wybrać, na jakim chciałbyś się uczyć.

Godziny jazd dzielą się na kilka typów:
- normalne: normalna jazda po mieście,
- autostrada
- jazda nocą
- jazda poza miastem
Ogólnie musisz „wyjeździć” minimum 12 godzin praktycznych, aby móc podejść do egzaminu.

Egzamin...

Część praktyczna trwa ok 45 minut, zdaje się ją na tym samym samochodzie na którym odbywało się lekcje praktyczne. Twój instruktor siedzi z przodu obok Ciebie, egzaminator wydaje polecenia z tyłu i obserwuje Ciebie podczas jazdy.

Aby pozytywnie zaliczyć egzamin z teorii dla kategorii B należy uzyskać przynajmniej 101 punktów z 110 możliwych do zdobycia rozwiązując 30 pytań w czasie 30 minut.

W Niemczech można zdobyć prawo jazdy na następujące kategorie:

  1. kat. A1 – pojazdy silnikowe, jednośladowe, klasy A, z pojemnością skokową nie większą niż 125 cm3 i mocą nominalną nie większa niż 11 kW
  2. kat. A – pojazdy silnikowe, jednośladowe (również z przyczepą), z pojemnością skokową większa niż 50 cm3 lub rozwijające prędkość większą niż 45 km/h
  3. kat. B – pojazdy silnikowe (z wyłączeniem pojazdów jednośladowych) o dopuszczalnej masie nie większej niż 3500 kg i nie posiadające więcej niż osiem siedzeń dla pasażerów poza kierowcą, również z przyczepą o dopuszczalnej masie nie większej niż 750 kg. Dopuszczalna masa całkowita nie może przekraczać 3500 kg.
  4. kat. C1 – pojazdy silnikowe (z wyłączeniem pojazdów jednośladowych) o masie dopuszczalnej powyżej 3500 kg, ale nie większej niż 7500 kg i nie posiadające więcej niż 8 miejsc siedzących poza kierowcą, również z przyczepą o masie nie większej niż 750 kg.
  5. kat. C – pojazdy silnikowe (z wyłączeniem pojazdów jednośladowych) jednośladowych masie przekraczającej 7500 kg i nie posiadające więcej niż 8 siedzeń poza kierowcą, również z przyczepą o masie nie większej niż 750 kg.
  6. kat. D1 – pojazdy silnikowe (z wyłączeniem pojazdów jednośladowych) przeznaczone do przewozu osób, posiadające więcej niż osiem, ale nie więcej niż 16 miejsc dla pasażerów poza kierowcą, również z przyczepą o masie nie większej niż 750 kg.
  7. kat. D – pojazdy silnikowe (z wyłączeniem pojazdów jednośladowych) przeznaczone do przewozu osób z więcej niż ośmioma miejscami dla pasażerów poza kierowcą, również z przyczepą o masie nie przekraczającej 750 kg.
  8. kat. BE – kombinacja pojazdu ciągnącego kategorii B z przyczepą, która nie mieści się w kategorii B
  9. kat. C1E – kombinacja kategorii C1 z przyczepą powyżej 750 kg, dopuszczalna masa w tej kombinacji nie może przekraczać 12000 kg
  10. kat. CE – kombinacja pojazdu kategorii C z przyczepą o masie dopuszczalnej powyżej 750 kg.
  11. kat. D1E – kombinacja pojazdu kategorii D1 z przyczepą powyżej 750 kg, gdzie dopuszczalna masa kombinacji nie może przekraczać 12000 kg.
  12. kat. DE – kombinacja pojazdu ciągnącego kategorii D i przyczepy o dopuszczalnej masie powyżej 750 kg.
  13. kat. M – dwukołowe, małe pojazdy jednośladowe i motorynki o pojemności skokowej nie większej niż 50 cm3 i nie rozwijające prędkości powyżej 45 km/h.
  14. kat. S – małe trzykołowe pojazdy i czterokołowe lekkie pojazdy nie rozwijające prędkości powyżej 45 km/h i pojemności skokowej nie większej niż 50 cm3 lub o mocy nie większej niż 4 kW; w przypadku czterokołowych pojazdów o ciężarze nie przekraczającym 350 kg (bez baterii przypadku pojazdów elektrycznych)
  15. kat. L – pojazdy rolnicze i leśne, również jako pojazdy ciągnące do 32 km/h, z przyczepą do 25 km/h, również maszyny z własnym napędem i podnośniki do 25 km/h, również z przyczepą
  16. kat. T – maszyny ciągnące do 60 km/h i maszyny z własnym napędem do 40 km/h, które w swojej konstrukcji przeznaczone są do prac w rolnictwie i w lasach, również z przyczepą.

BELGIA

W Belgii system jest bardziej rozbudowany, jest część teoretyczna i praktyczna.
Możesz zaliczyć egzamin teoretyczny eksternistycznie po francusku lub flamandzku. Następnie można jeździć oznakowanym samochodem przez 6 miesięcy w obecności kierowcy posiadającego uprawnienia i wtedy podejść do egzaminu. Można też  jeździć samodzielnie oznakowanym autem przez 9 miesięcy i dopiero podejść do egzaminu, trwa to dłużej, ale to tańszy sposób.  

W Belgii tablica rejestracyjna jest jak dowód osobisty dostajesz ją do końca życia chyba że się przeprowadzisz. Przekładasz ja tylko z samochodu do samochodu. Kiedy kupujesz samochód, auta nie dostaniesz dopóki nie kupisz ubezpieczenia. Młody kierowca może jeździć tylko malutkim autkiem z małym silnikiem. Jako młody kierowca możesz zapomnieć o 2 litrowym silniku BMW, czy Porshe. Chyba że to autko tatusia który wyrazi zgodę na użytkowanie i wpisze cię do polisy ubezpieczeniowej. No, ale wtedy to kosztuje.

USA

Procedurę wystawiania prawa jazdy ustalają poszczególne stany, co powoduje, ze nieco inne warunki musi spełniać kandydat na kierowcę w Michigan niż na Florydzie, w Nowym Yorku czy też w Kalifornii. A skoro ma się do czynienia z prawem lokalnym a nie federalnym, prawo jazdy posiadacza, który zmienia swoje miejsce zamieszkania i osiedla się w innym stanie - najczęściej traci ważność i trzeba wyrabiać je od nowa. Większość stanów w takim przypadku zwalnia kierowcę z wymogu egzaminu jazdy, ale musi on zdać test obejmujący lokalne przepisy. Do wyjątku zaliczane jest postępowanie władz Kalifornii, która nie uznaje żadnego innego prawa jazdy (zarówno amerykańskiego, jak i zagranicznego, np. z UE) oprócz własnego. Z tego właśnie powodu nowi mieszkańcy tego stanu muszą zaliczać zarówno egzamin z jazdy, jak i test z przepisów. Ponieważ nie da się w tym kraju funkcjonować bez samochodu, zajęcia z prawa jazdy odbywają się w wyższym gimnazjum i może się na nie zapisać uczeń po skończeniu 15 lat, który po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń od władz stanu ma prawo przystąpić do egzaminu przed ukończeniem 16 roku życia - ale dopiero po swoich urodzinach otrzyma tymczasowy dokument, który zezwoli mu na prowadzenie pojazdu przez najbliższe 2 lata w obecności osoby pełnoletniej. W USA pełnoletność do prowadzenia samochodu to 18 lat, a do spożywania alkoholu 21. Prawo to zostało ustanowione z powodu częstych wypadków wywołanych przez młodocianych pijanych kierowców. Kalifornia wprowadziła dodatkowe utrudnienia wobec cudzoziemców. Pod pretekstem zwalczania zjawiska nielegalnej imigracji, zabroniła wystawiania swego prawa jazdy osobom, które w paszportach posiadają tzw. wizę turystyczną. Nie robią tego inne stany. Przygotowanie do egzaminu testowego polega na przestudiowaniu stanowego kodeksu drogowego, który jest rozdawany za darmo. Nie można zaliczyć tego testu bez zdobycia wiedzy o pomysłach lokalnych legislatorów. Na Florydzie jedno z pytań brzmi: "Co należy zrobić, jeśli w trakcie jazdy na autostradzie otworzy się na oścież maska i przesłoni widok przedniej szyby?" Błędna odpowiedź brzmiała: "Zjadę na pobocze, zatrzymam się i zamknę maskę", natomiast prawidłowa:" Będę jechał dalej, wystawię głowę przez lewe boczne okno, aż dojadę do legalnego zjazdu, skręcę, a potem poszukam parkingu lub legalnego miejsca postoju, gdzie zamknę maskę". Testy teoretyczne w poszczególnych stanach są różne. W niektórych z nich wymaga się zaliczenia jednego testu teoretycznego, w innych istnieją dodatkowe testy podczas egzaminu praktycznego. Poszczególne stany różnią się przede wszystkim ilością pytań na teście oraz ograniczeniami, które są wymagane podczas nauki jazdy. Ograniczenia te mogą dotyczyć wieku osoby towarzyszącej uczącemu się, liczby godzin jazdy, które należy zaliczyć, a nawet rodzaju dróg, po jakich można jeździć uczącemu się.



WEST VIRGINIA

Test składa się z dwóch części i sprawdza znajomość znaków drogowych, prawa drogowego i techniki bezpiecznej jazdy. Pierwsza część egzaminu dotyczy znaków drogowych i należy poprawnie odpowiedzieć na wszystkie 10 pytań. Druga część zawiera 25 pytań wielokrotnego wyboru i należy odpowiedzieć poprawnie na przynajmniej 80%. Test przeprowadzany jest przy pomocy komputera.
Stopnie prawa jazdy:    

§ Instruction permit - pozwolenie prowadzenia pojazdu dla osób w wieku 15-18 lat. Posiadacz tego pozwolenia może poruszać się po drogach publicznych w godz. 5:00 - 23:00 wyłącznie w towarzystwie osoby powyżej 21 lat, mającej prawo jazdy i siedzącej obok kierowcy

§ Intermediate driver's license - dla osób powyżej 16 lat posiadających Instruction permit przez okres przynajmniej 6 miesięcy i świadectwo potwierdzające przynajmniej 30 godzin nauki jazdy. Posiadacz tej licencji może poruszać się bez osoby towarzyszącej wyłącznie w godzinach 5:00-23:00 i może przewozić maksymalnie 3 pasażerów

§ Full class license - dla osób powyżej 18 lat

NEW YORK

Test pisemny zawiera 20 pytań, aby zaliczyć egzamin pozytywnie należy poprawnie odpowiedzieć na przynajmniej 14 z nich, w tym przynajmniej na 2 z 4 pytań ze znaków drogowych. Po zdaniu testu teoretycznego wydawane jest zaświadczenie, które jest ważne przez okres do 5 lat, w zależności od daty urodzin w stosunku do daty złożenia egzaminu. Każda osoba, która zdaje test pierwszy raz otrzymuje prawo jazdy, które jest ważne przez 5 lat. Minimalny wiek kierowcy wynosi 16 lat.
Pozwolenia obowiązujące w Nowym Yorku:

  1. Junior Learner Permit - dla osób poniżej 18 lat, z tym pozwoleniem można poruszać się na wyznaczonych tylko drogach w godzinach 5:00 -21:00 i wyłącznie w towarzystwie instruktora nauki jazdy
  2. Junior license - dla osób poniżej 18 lat, to zaświadczenie pozwala na samodzielną jazdę w godzinach 5:00 - 21:00
  3. Driver's license - dla osób powyżej 18 lat

CALIFORNIA

Egzaminy teoretyczne są w formie pisemnej, mogą być przeprowadzane w 31 obcych językach, w języku migowym, przy użyciu nagrania z kasety lub przy pomocy lektora czytającego pytania.

§ Driver license - można otrzymać po ukończeniu 18 lat. Test teoretyczny zawiera 36 pytań z prawa drogowego i ze znaków, aby zaliczyć egzamin pozytywnie należy odpowiedzieć poprawnie na przynajmniej 31 pytań. Jeśli osoba zdaje pierwszy raz otrzyma pozwolenie, z którym będzie mogła się poruszać po drogach podczas nauki jazdy, ale tylko w towarzystwie osoby powyżej 18 lat, która posiada ważne kalifornijskie prawo jazdy i siedzi obok kierowcy. Dopiero po zaliczeniu egzaminu z jazdy można otrzymać prawo jazdy.

§ Provisional permit - może otrzymać osoba w wieku 15 - 18 lat. Test teoretyczny zawiera 46 pytań z prawa drogowego i ze znaków, aby zaliczyć egzamin pozytywnie należy odpowiedzieć poprawnie na przynajmniej 39 pytań. Zdający ma 3 szanse, jeśli nie zda ponownie może przystąpić do egzaminu dopiero za 7 dni. W ciągu pierwszych 6 miesięcy w godzinach nocnych 23:00 - 5:00 trzeba jeździć w towarzystwie osoby dorosłej w wieku powyżej 25 lat lub instruktora jazdy.

FLORYDA

Egzamin teoretyczny składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera 20 pytań wielokrotnego wyboru ze znaków drogowych, które należy zidentyfikować poprzez kolor, kształt i znaczenie. Część druga dotyczy zasad ruchu, test składa się również z 20 pytań wielokrotnego wyboru odnoszących się do prawa stanowego Florydy. Aby zaliczyć test pozytywnie należy odpowiedzieć poprawnie na przynajmniej 15 pytań z każdej części. Można tutaj ubiegać się o prawo jazdy kategorii A, B, C, D i E. Kategorie A, B, i C są komercyjne - na duże ciężarówki i autobusy. Pozwolenia obowiązujące na Florydzie:

§ Learner's Driver License - dla osób od 15- 18 lat, które ubiegają się o prawo jazdy kat. E. Osoby te mogą poruszać się tylko w towarzystwie innego kierowcy powyżej 21 lat i przez pierwsze 3 miesiące tylko w godzinach 6:00 - 19:00, po tym okresie 6:00 - 22:00. Aby otrzymać prawo jazdy nie można w ciągu 12 miesięcy mieć na swoim koncie żadnych wykroczeń drogowych. Wymagane jest również potwierdzenie, że zostało zaliczonych 50 godzin jazdy, w tym 10 godzin jazdy w nocy

§ Driver's License - dla osób powyżej 18 lat

ARIZONA

W stanie Arizona ze względu na to, że kierowcy nastoletni stanowią największe zagrożenie na drogach wprowadzono 3 stopniowy system egzaminowania kierowców poniżej 21 lat. Istnieją trzy klasy pozwoleń:

§ Instruction Permit - można otrzymać to pozwolenie mając 15 lat i 7 miesięcy, jest ono wymagane przez okres 5 miesięcy. Posiadacz tego pozwolenia może jeździć po drogach tylko w towarzystwie innego kierowcy, który ma ważne prawo jazdy i siedzi obok kierowcy

§ Graduated License - można otrzymać to pozwolenie po ukończeniu 16 lat, ale mając nie więcej niż 18 lat. Osoba taka musi mieć ważne Instruction Permit i ukończoną szkołę jazdy (minimum 25 godzin jazdy w dzień i 5 godzin w nocy). Posiadacz tego pozwolenia może już jeździć sam o każdej porze dnia i nocy

§ Operator License - można otrzymać po ukończeniu 18 lat

Również sam dokument prawa jazdy różni się formatem ( poziomy format dla osób poniżej 21 lat - zaznaczone jest przy zdjęciu na czerwono " poniżej 21" oraz podana jest data ukończenia tego wieku), dlatego na przykład podczas kontroli od razu wiadomo czy kierowca jest młody. Egzamin teoretyczny jest w formie testu pisemnego. Istnieje również możliwość zdawania egzaminu ustnego - należy osobiście wynająć tłumacza.

NEW JERSEY

Pisemny test teoretyczny składa się z 30 pytań. Aby zaliczyć go pozytywnie należy odpowiedzieć poprawnie na przynajmniej na 24 pytania tj. 80%. Egzamin dostępny jest w kilkunastu językach: angielskim, arabskim, chińskim, greckim, francuskim, niemieckim, włoskim, japońskim, koreańskim, portugalskim, rumuńskim rosyjskim, hiszpańskim, tureckim, wietnamskim i polskim. Jest to jedyny stan, w którym można otrzymać test w języku polskim. Można również zdawać ten egzamin ustnie, ale tylko w języku angielskim i hiszpańskim. Oprócz pytań testowych na egzaminie należy również odpowiedzieć na pytanie czy wyraża się zgodę na to, by ewentualnie w razie wypadku i śmierci podarować potrzebującym swoje organy. W związku z dużą ilością wypadków, których głównymi inicjatorami są nieletni kierowcy, w New Jersey obowiązują pozwolenia:

§ Learner's permit- dla osób w wieku 16-18 lat
§ Provisional license - dla osób powyżej 17 lat, które minimum 6 miesięcy jeździły "pod nadzorem"
§ Basic license - dla osób powyżej 18 lat

JAPONIA
W Japonii obowiązkowo musisz przejść badanie słuchu i wzroku, musisz widzieć kolory. Kurs możesz rozpocząć najwcześniej 2 miesiące prze 18 rokiem życia i obowiązkowo odbyć szkolenie teoretyczne.
Możesz wybrać czy będziesz uczyć się na automatycznej skrzyni biegów, czy na manualnej. Teoria to 10 lekcji, a praktyka to 12 lub 15 godzin jazd w zależności od wybranej skrzyni biegów. Po tym etapie następuje egzamin pierwszego stopnia – zdajesz test składający się z 50 pytań i musisz odpowiedzieć na minimum 45 pytań. Następnie zdajesz egzamin praktyczny w centrum egzaminowania w sztucznym miasteczku ruchu drogowego i po zaliczeniu otrzymujesz czasowe pozwolenie do dalszej nauki już na prawdziwych ulicach.

Po otrzymaniu pozwolenia można prowadzić pojazd w obecności osoby, która posiada ważne prawo jazdy przynajmniej od 3 lat i siedzi na przednim siedzeniu obok kierowcy. Po nauce jazdy można przystąpić do końcowego egzaminu na prawo jazdy. Tym razem test teoretyczny zawiera 100 pytań typu prawda-fałsz i aby go zaliczyć należy odpowiedzieć na przynajmniej 90 z nich. W Japonii naprawdę trzeba się pouczyć, a koszt kursu i egzaminów to ponad 11 tysięcy złotych.

FRANCJA

Do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy można przystąpić na pół roku przed ukończeniem 18 roku życia. Kiedy kandydat ubiega się o prawo jazdy dla juniora wymagane jest ukończone 16 lat (apprentissage anticipé de la conduite, nazywane potocznie conduite accompagnée). Nauka jazdy nie może rozpocząć się przed 16 rokiem życia. W celu przystąpienia do egzaminu praktycznego należy mieć ukończone 18 lat. Ponadto, kandydat musi przedstawić zaświadczenie od lekarza posiadającego prawo jego wystawienia w danym mieście.

Egzamin

Po 5 nieudanych podejściach do egzaminu praktycznego, kandydat jest zobowiązany powtórnie przystąpić do części teoretycznej. Egzamin ten zachowuje ważność przez okres 3 lat od daty jego uzyskania. Kierowcy, którzy posiadają już, od co najmniej 5 lat, prawo jazdy na inną kategorię pojazdów, nie mają obowiązku zdawania ponownie części teoretycznej. Część praktyczna egzaminu składa się z pytań dotyczących zewnętrznych i wewnętrznych elementów pojazdu oraz około 35-minutowej jazdy. Wyniki egzaminu przesyłane są kandydatom pocztą.

Próbne prawo jazdy (permis probatoire)

W wyniku zmian prawnych, każde prawo jazdy uzyskane po 1 marca 2004 roku jest próbnym przez okres 2 lub 3 lat od chwili jego wystawienia. Dotyczy to również kierowców, którym anulowano prawo jazdy lub którzy utracili wszystkie punkty. Jego specyfika polega na tym, że ilość punktów zwiększa się z czasem. Pod warunkiem jednak, że kierowca nie popełni wykroczeń drogowych. Po uzyskaniu dokumentu, kierowca posiada 6 punktów, a następnie w ciągu 2-3 lat systematycznie uzyskuje do 12 punktów. Po upływie okresu próbnego, dokument automatycznie staje się « stałym » prawem jazdy bez konieczności dokonywania jakichkolwiek formalności.

Zmiany po 2013 r.

We Francji, po 16 września 2013, obowiązuje już nowe europejskie prawo jazdy. Już teraz unifikacja przepisów z prawem unijnym spowodowała modyfikacje klasyfikacji kategorii pojazdów i reglamentacji dotyczących pojazdów dwuśladowych. Stare prawo jazdy nazywane « papier rose » (miało formę różowej książeczki), przybrało postać karty zawierającej mikroprocesor. Posiadacze dotychczasowego formatu mają czas na jego zamianę do 20 stycznia 2033 roku.

 

PRZYSZŁOŚĆ SZKOLEŃ w POLSCE

Polska wzorem systemu szkolenia kierowców w Austrii planuje od 2016 roku wprowadzić obowiązek doszkalania młodych adeptów motoryzacji po zakończonym kursie i egzaminie na prawo jazdy. Każdy młody kierowca będzie musiał przejść w pierwszym roku od uzyskania uprawnień jeszcze co najmniej dwa dodatkowe szkolenia. Pierwsze z nich w ośrodku egzaminowania i drugie w ośrodku doskonalenia techniki jazdy ćwicząc jazdę w specjalnych warunkach mającej na celu uświadomienie młodemu kierowcy zagrożeń wynikających z mas i prędkości pojazdu oraz przyczepności samochodu.

Zdecydowanie wpłynie to na całkowite koszty uzyskania pełnych uprawnień, jednak przecież w innych krajach stopniowe zdobywanie pełnej licencji nie jest niczym nowym i będziemy musieli się z tym oswoić. Przewidywany koszt prawa jazdy po 2016 roku to 2400 zł przy założeniu, że absolwent zalicza wszystkie egzaminy za pierwszym razem i w ogóle się nie stresuje.

Opracowano przez
Akademię Auto Salwator
w Krakowie


przy wykorzystaniu
źródłowych materiałów ze stron:
- www.koyama.co.jp
- www.oskduet.pl
- internetowa fora krajowe i zagraniczne (relacje kursantów)

Wróć do listy tematów